+31 35 543 1000 info@kza.nl

Testautomatisering is hot. Iedereen wil het, weinig mensen snappen het en nog minder mensen ‘kunnen’ het. Vaak wordt de bestaande regressietestset geautomatiseerd op dezelfde manier zoals de regressietest wordt uitgevoerd.

  • De testen worden één op één geautomatiseerd.
  • Het wordt gezien als een ‘feestje van de de testers’.
  • De teams worden niet verantwoordelijk gemaakt voor het onderhoud.
  • Wanneer de front end wijzigt vallen de testen om, wat niet erg is! Als ze daarna gefixt worden en dat gebeurt vaak niet…

Hierdoor krijg je een enorme berg aan geautomatiseerde testen die niks doen, niks toevoegen en daarmee ‘werkt’ testautomatisering niet voor ‘ons’.

Ik zou graag af willen van de term testautomatisering!! Vooral omdat het bovenstaande scenario veel te vaak werkelijkheid is. Als je als bedrijf zegt “Wij gaan testautomatisering doen!”, dan is vaak de eerste stap de testen die we nu hebben automatiseren. Wat betekent dat we (waarschijnlijk) in het bovenstaande cirkeltje terecht gaan komen.

De weg die veel bedrijven in willen slaan gaat veel verder dan het automatiseren van testen. Door het toch op deze manier in te steken doen we onszelf tekort en zetten we onszelf onbedoeld (!!) oogkleppen op.

De term die ik graag gebruik is Kwaliteits Automatisering. Dat zorgt ervoor dat we breder gaan kijken naar de kwaliteit die wij produceren.

  • Op dit moment dekken we dat veelal af met front end testen, is dat ook de beste manier?
  • Of kunnen we dat slimmer doen door bijvoorbeeld logica op het niveau van services af te dekken?
  • Kunnen we de unit testen uitbreiden zodat nog eerder in het proces fouten naar boven komen?
  • Wat is de kwaliteit van de code die wij voortbrengen?
  • Hebben we verschillende versies en hoe houden we daar grip op? Is er iemand die dat bijhoudt in een Excel?

Stel jezelf eens de vraag: is de manier waarop we dit nu doen echt de beste manier? Of kunnen we de kwaliteit automatiseren?

Wat gebeurt er als we gaan praten over Kwaliteits Automatisering? Dan komt de discussie op gang hoe we zo snel mogelijk kunnen zien of we kwaliteit leveren. Hoe kunnen we onze interne feedback-loop zo klein mogelijk maken?

Frank Lansink

06 2973 8445 / flansink@kza.nl