Complexe situaties zijn dagelijkse context voor software testers. KZA-testprofessional Wilco neemt je mee in zijn kijk op de (magie) van testautomatisering.
Ik was actief bij een bedrijf dat bezig was met de uitrol van een nieuw CRM-systeem. Ze hadden de schitterende ambitie om vanuit een makkelijk bestuurbaar, geïntegreerd platform hun klanten via een breed scala aan digitale kanalen te kunnen bedienen. Met die gedachte waren ze in zee gegaan met een bekende software developer, die dit nieuwe CRM netjes volgens requirements voor hen zou ontwikkelen.
Ding dong!
Best bedrijf, jullie nieuwe CRM-systeem is gereed voor acceptatietesten van jullie business, om daarna live te brengen naar productie. De business was blij met hun nieuwe systeem, en de managers waren blij dat ze weer een mooie KPI in PowerPoint naar andere managers konden presenteren. Toch?
Van hoera naar helaas
Helaas. Wat in eerste instantie werd aangemerkt als acceptatietesten, werd een 12 maanden lang durende sleur van bugs, errors, bevindingen, change requests, en deadline stress. “Waarom werkt feature X niet meer? Vorige week werkte die nog wel!” “Je zou toch denken dat ze dit getest zouden hebben voordat ze naar de klant zouden gaan?” “Ik werk bij Sales, waarom moet ik testen of iets überhaupt werkt? Daar moet ik toch van uit gaan als ze naar me toe komen dat het af is?!” Allemaal legitieme vragen en zorgen. Kunnen we hiervoor een oplossing bieden? Eentje die op korte termijn kan gaan werken, en op lange termijn duurzaam gemaakt kan worden? Dit project kende veel verbeterpunten. Eentje licht ik uit in deze blog: het implementeren van goede testautomatisering.
Automatiseren is een term met een eerste klas zitplaats aan boord van de hype train, een paar stoelen achter bijvoorbeeld Artificial Intelligence. Deze hype is ook zeker wel (voor een deel) te rechtvaardigen. Het biedt immens veel mogelijkheden en voordelen. Repetitieve taken kunnen geautomatiseerd worden, je krijgt snel(ler) feedback. En hoe eerder je testautomatisering inzet in je ontwikkelproces, hoe eerder je fouten vindt. Daardoor wordt het oplossen ervan sneller en goedkoper. Je vergroot de betrouwbaarheid, robuustheid en kwaliteit van je product. Net als dat je de tijd verkort die je bezig bent met manueel testen.
Laatst hoorde ik iemand zeggen dat ChatGPT wel lijkt op magie. Ik durf hetzelfde te zeggen over het werkend zien van goede testautomatisering.
Magie?!
Wij kunnen nu de magie van ChatGPT in een handomdraai uit onze smartphone toveren. Echter zitten achter dit sterke staaltje techniek 200 OpenAI medewerkers die dag in dag uit investeren in hun kennis en kunde om zo hun product elke dag te verbeteren. Deze investering is cruciaal. Kennis en kunde zijn niet vanzelfsprekend.
Er zweeft een grap rond over dat managers denken dat als 1 persoon ergens 9 maanden over doet, 9 personen het in 1 maand kunnen. Natuurlijk is dat wat overdreven, maar ik gebruik het even als voorbeeld om te illustreren dat productontwikkeling en verbetering een proces is is dat zorgvuldigheid en aandacht vraagt.
Een collega gaf me een tijdje geleden een demo van een volledig geautomatiseerde pipeline, die de geleverde code scant op bepaalde kwaliteitsaspecten, de code automatisch test op functionaliteit, hier een build van maakt, en deze build beschikbaar maakt aan anderen om te gebruiken.
Dit gehele proces duurde ongeveer 2 minuten. Maar ook hier waren tijd, expertise, een strategie en een plan voor nodig om het allemaal handen en voeten te geven.
Waar ga je beginnen? Wat ga je automatiseren? Risico’s… Welke zijn het en welke zijn het grootst? Wat voor actie levert het meeste op? Waar halen we de meeste waarde vandaan? Is er al expertise binnen het team? Of moeten we dit ergens anders vandaan halen? Moeten we werkelijk alles testen? (spoiler, dat hoeft niet). Hoe moeten we onze testen structureren? Er zijn honderden stukken gereedschap beschikbaar om te automatiseren. Welke is geschikt voor mij? Als je dit zo leest, lijkt het opzetten van testautomatisering meer en meer een complex hoofdpijndossier te worden dat meer vragen dan profijt oplevert.
Eerste hulp en inspiratie
Gelukkig hoef je deze vragen niet in je eentje te beantwoorden. Binnen KZA vind je een compleet team met professionals die je hier graag bij helpen. Ben je benieuwd naar hoe je je beter een weg kan banen door de jungle van automatisering? Merk je dat je vastloopt om je wens scherper en praktischer te krijgen? Kom dan 4 oktober naar KZA om inspiratie op te doen tijdens onze kennissessie. Daar nemen we je mee op een trip startend vanaf een wens, op weg naar een werkende testautomatisering strategie! Schrijf je nu in via events@kza.nl!
Tot dan!