+31 35 543 1000 info@kza.nl

Het agressieve gedrag van recruiters is steeds vaker onderwerp van gesprek tijdens de koffiepauze. Laatst hoorde ik een nog veel alarmerender verhaal. Iemand uit mijn netwerk had in zijn vrije tijd op de bank gelegen en een man had aangebeld om te vragen of hij zijn huis wilde verkopen. Steeds vaker krijg je het gevoel aangepraat dat je niet tevreden ‘kan’ zijn in je huidige baan, of zelfs met je huis! Als afgestudeerd bedrijfseconoom heb ik niks tegen vraag en aanbod, ik geloof er echter wel in dat het menselijke aspect in zakendoen moet blijven bestaan. Gelukkig denken mijn collega’s bij KZA er ook zo over.

Samen met mijn collega’s van het wervingsgilde is ons eerste doel het behouden van collega’s. Dat is namelijk een zorgvuldig geselecteerde groep mensen die hun kwaliteit en inzet al hebben bewezen. Mensen die onze identiteit begrijpen en onze ‘beliefs’ uitdragen. Het tweede speerpunt is om interessante kandidaten warm te maken voor een functie bij KZA. Op het moment dat er iemand wordt aangenomen, kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat hij of zij onze identiteit leert kennen. Wij vinden het belangrijk dat een (nieuwe) collega bij ons past en dat ze zich thuis voelen bij KZA. Als er te veel medewerkers geïntrigeerd zijn door een aanbod van een recruiter, dan moeten wij kritisch naar onszelf kijken.

Door deze denkwijze zorgen we ervoor dat onze cultuur behouden blijft en mensen graag bij KZA willen (blijven) werken. Het uitgangspunt is dat je het zo leuk mogelijk moet maken bij je huidige baan. Pas op het moment dat dit niet meer lukt of je toe bent aan een nieuwe uitdaging, ga je verder kijken. KZA probeert beide situaties te voorkomen door te luisteren naar het persoonlijke verhaal. Deze visie kwam tijdens mijn sollicitatietraject al snel naar voren. In de week dat ik voor het eerst bij KZA kwam stonden er twee sollicitaties op de planning.

Bij het eerste bedrijf werd ik zonder iemand gesproken te hebben, gezamenlijk met vijftien andere verdwaasde vreemden, een computerlokaal in gedreven voor het maken van een test. Half beduusd en met een groot vraagteken boven mijn hoofd kwam ik een uur later naar buiten lopen. Vervolgens konden we nog een half uur wachten op de uitslag. Het tweede bedrijf, KZA, had mij van tevoren al laten weten dat er eenzelfde soort test moest worden gemaakt. Ik ging met een tas vol aannames richting Baarn. Toen ik binnenkwam werd ik verbaasd door een groot plasmascherm met daarop de tekst: “Welkom Timo Nadorp”. Als semi-narcist (lees: mens) doet dit uiteraard iets met je, maar mijn eerste gedachte was: ben ik dan alleen? Het antwoord was ja, ik was alleen! Ik werd ontvangen door Chantal, een van onze kantoormedewerkers en kon rustig plaatsnemen. Mijn jas werd opgehangen en ik kreeg een kop koffie aangeboden.

Vanaf het begin kreeg ik het gevoel dat ik welkom was bij KZA en dat gevoel is niet meer weggegaan. Ook tijdens gesprekken met managers of professionals merk ik dat er gericht gekeken wordt naar wat ik kan en hoe we dat kunnen ontwikkelen. Mede-trainees spreken van vergelijkbare ervaringen en ik denk dat dit ons bedrijf uniek maakt. Wij zoeken niet naar een testprofessional om te zorgen dat ons bedrijf groeit. No sir/madam! Wij zoeken naar een testprofessional, die écht bij ons past, om gezamenlijk te groeien! Dit klinkt voor sommigen wellicht als een nuanceverschil. Het is voor mij echter essentieel en de reden dat ik voor KZA gekozen heb. Inmiddels zit ik in het wervingsgilde en samen willen we dit gevoel overdragen op mensen die nu solliciteren bij KZA.

Mijn collega’s van de trainingsmaand zouden deze visie omschrijven als ‘Next Level’, namelijk net een stapje meer dan de rest. Bij KZA noemen we het 8+ en agility. Hoe je het ook noemt, het punt is: we zijn alleen tevreden als we hoge kwaliteit leveren en willen als bedrijf future proof blijven. Hoewel we trots zijn op onze identiteit zijn we pas sinds kort bezig om dit actief naar buiten uit te dragen. Voor werving is het een speerpunt om deze boodschap ook over te brengen naar de werkzoekenden onder ons. Momenteel zoeken we ervaren testspecialisten om ons in die leeftijdscategorie meer body te geven. We zoeken deze mensen bij voorkeur in ons eerstelijns netwerk of tijdens leuke events, waar iedereen welkom is. Door deze wervingsstijl blijven we dichtbij onze identiteit en zijn we toch in staat een grote groep leuke mensen te benaderen.

Dat is dus ook de essentie van wat we bij het wervingsgilde doen. We organiseren leuke events of kennissessies en nodigen daarvoor collega’s en mensen binnen ons netwerk uit. Daarnaast denken we mee met zaken als marketing of strategie. Ik ben de afgelopen periode bezig geweest met het helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe website. Tevens hebben we contact gelegd met een bedrijf die professioneel filmpjes maakt. Bij het oppakken van dit soort taken krijg ik de ruimte om het op mijn manier te doen en gebruiken we elkaar constant als klankbord. Er wordt enerzijds waardering getoond als je iets bereikt en anderzijds feedback gegeven als het beter kan.

We krijgen hierdoor de kans om managementtaken op te pakken en onszelf door te ontwikkelen. Het biedt mij de mogelijkheid om naast een uitdagende opdracht bij de klant, ook mee te denken over organisatorische vraagstukken. Ik ben namelijk een persoon met brede interesse en houd van afwisseling in mijn werk. Via het wervingsgilde, de opleidingen van KZA en mijn verantwoordelijkheden bij de klant kan ik me optimaal ontwikkelen. Ik vind het een mooie uitdaging om een bijdrage te leveren aan het werven en behouden van collega’s bij het bedrijf waar ik met veel plezier werk.”

 

Mocht je geïnteresseerd zijn in KZA, dan kun je altijd contact opnemen. Of kom naar een van de vele kennissessies die we organiseren! Je bent altijd welkom.

Timo Nadorp