Een goed idee of nieuwe inzichten… Hoe, waar en wanneer krijg jij die? Ze schijnen vaak onder de douche te ontstaan 🙂 Sparren met collega’s of bekenden, documentaires of TikTok video’s kijken. Ook manieren die werken. Voor velen zal reizen ook een van de belangrijkste (en leuke) manieren zijn. Dit geldt in ieder geval voor Bas en hij vertelt je erover!
Na een maand op reis te zijn geweest naar de Azoren, ging ik in mei naar Deventer om de TopiConf bij te wonen. Zonder enige verwachtingen en met gezonde nieuwsgierigheid ging ik op pad. Met de Topicus Events app was het gemakkelijk te vinden en alle informatie die ik nodig had voor de dag had ik al in kunnen zien. Ik had mijn programma voor de dag via deze weg al helemaal uitgestippeld.
De locatie was makkelijk te vinden en lag pal naast de IJsel bij de oude Gasfabriek. Het heerlijke weer en de muziek kwam mij al tegemoet. De ontvangst was bijzonder hartelijk en goed verzorgd, het gevoel wat ik hierbij kreeg deed mij erg denken aan hoe wij bij KZA dit soort evenementen en ontmoetingen organiseren (alleen was dit een stukje groter 😉!).
We kregen een korte introductie en werden we allemaal welkom geheten. Gewapend met een goodiebag (erg leuk!) kon de dag beginnen.
Brede inhoud
De rode draad gedurende de dag was dat er een breed scala aan presentaties, workshops en onderwerpen de revue passeerden. Een mix van ‘how to’, ‘learnings’ en potentiële valkuilen kwamen ruimschoots aan bod. Hoe ga je met een complexe situatie om waarin de grenzen van het product nauwelijks afgebakend zijn? Hoe ga je om met gevoelige data (denk aan de zorg of het onderwijs)? Maar ook hoe betrek je iedereen om en rond het ‘product’ al in de ontwikkelfase. De situaties werden op een transparante manier geschetst en vaak herkenbaar uit mijn eigen werkpraktijk.
Beslis met data
Interessant vond ik het gebruik van data als cruciale factor in beslissingen. Het doen van aannames ligt altijd op de loer, geef je data de juiste aandacht? Een voorbeeld was de gedachte dat een applicatie wel uit kon, gebaseerd op ideeën als ‘wij horen nooit iets over deze applicatie, dus er is geen interesse in’ of ‘er komen nooit klachten binnen’. Een eenvoudige datacheck geeft hoogstwaarschijnlijk hele andere inzichten. Ook is het handig om goed een onderscheid te maken tussen kwantitatieve data (BI) en kwalitatieve data (user experience). Dit zie ik als een waardevolle take away.
Energie in de Tipi
Een heel andere sessie had ik in een Tipi tent waarin ik het gesprek aanging met een data analist van Topicus. Elkaar op deze manier spreken en praten of wat je energie geeft of juist niet, was een leuke ervaring en gaf voor mij weer hoe de sfeer was, gedurende de dag.
Ik heb een erg leuke en waardevolle dag gehad en beveel je zeker aan te gaan als je de kans krijgt zo’n event te ervaren.