+31 35 543 1000 info@kza.nl

In een wereld vol futuristische mogelijkheden is soms de simpelste oplossing de beste.

by feb 21, 2019KZA Blogs, Nieuws

Hoewel er op mijn Linkedin pagina vermeld staat dat ik een data scientist ben, plak ik liever geen labeltje op mijn functie. Vanuit de techniek probeer ik vooral de verbinding te zoeken met de business om zo een herkenbare en toegevoegde waarde te zijn. Sinds ik werkzaam ben bij KZA heb ik veel geleerd en ben ik tegen veel futuristische oplossingen aangelopen. Ik ga jullie in deze blog meenemen in een ervaring en een technisch hoogstandje dat mij eerst van mijn voeten heeft geblazen en daarna met beide benen op de grond heeft gezet.

Mijn reis begon met een verzoek van een afdeling die als eerste aanspreekpunt fungeert voor de gemeenten. De gemeenteraadsverkiezingen kwamen eraan en die periode zorgt altijd voor ontzettend veel werk. De coalitieakkoorden die door alle gemeenten uit het land worden geschreven, worden hier doorgelezen. Dit doen ze om bijvoorbeeld vast te stellen welke thema’s er actueel zijn, welke onderwerpen belangrijk gevonden worden en welke juist helemaal niet. Bij het team waar ik werk kwam het verzoek binnen of we deze afdeling konden helpen om dit monnikenwerk slimmer aan te pakken. Dit verzoek was natuurlijk niet aan dovemansoren gericht. Enthousiast ben ik meteen aan de slag gegaan en heb ik een model ontworpen en getraind. Dit model analyseert verbanden tussen woorden op basis van de context. Volgende stap was een model maken dat de diverse stukken tekst ging groeperen op basis van die context. Het uiteindelijke resultaat was een ontzettend gave visualisatie waarin weergegeven werd wat de grote onderwerpen zijn en hoe die zich naar elkaar verhouden. Dit gaf de mogelijkheid om mooie analyses te maken over hoe die onderwerpen over Nederland verdeeld zijn en uiteindelijk ook hoe deze verdeling door de tijd heen beweegt.

Persoonlijk was ik zeer content met deze uitkomsten en was ik blij om de afdeling op deze manier te kunnen ondersteunen in hun zoektocht naar informatie. Tijdens het proces heb ik diverse malen overleg gehad met de afdeling over mijn werkzaamheden en het doel.  Een demo van het model hadden we uitgesteld tot het model af was en we echt iets hadden om te laten zien. Al snel nadat we met de demo waren gestart sloeg de sfeer om.  De medewerkers van de afdeling raakten in de war van de demo en vroegen zich af: ‘Wat zien we nou precies?’, ‘Waarom zien we dat?’ en ‘Wat betekent het nou?’.

Gedesillusioneerd heb ik het toen over een andere boeg gegooid. Ik ben een interface gaan maken waarin medewerkers kunnen zoeken op trefwoorden. De zoekresultaten geven aan waar deze woorden gebruikt worden en in welke zinnen deze woorden in staan. Met deze zinnen kunnen medewerkers zelf kijken wat er nou daadwerkelijk gezegd wordt en zo context geven aan de trefwoorden. Voor mij technisch gezien geen uitdaging, eerder een flinke stap terug van het model. Ik was dan ook verbaasd dat bij de nieuwe demo iedereen laaiend enthousiast was. Zo enthousiast dat de gehele organisatie er over ging praten. Zo enthousiast dat er steeds meer mensen over aan het praten zijn.

Het is voor velen een ontzettende open deur om te zeggen dat je goed naar de wensen van je klant moet luisteren maar wat is dit lastig! Waar wij eerst met een oplossing kwamen, is het belangrijk om de hulpvraag van de organisatie en het gewenste resultaat helder te hebben. Ons heeft het in ieder geval geleerd dat de makkelijkere oplossing, soms echt de beste oplossing voor de organisatie is.