Het duurt nog kleine anderhalve maand. Dan bestaat KZA 25 jaar, op 1 april. De komende tijd spreken we met relaties van KZA over hun connectie met de jarige organisatie. Met de eerste persoon die we een aantal vragen stelden, Freek van Leeuwen, is er iets geks…
Vertel eens, hoe kan het dat jij op 1 februari al 25 jaar in dienst was terwijl KZA nog niet eens 25 jaar bestaat?
Bijzonder he? Ik ben 1 februari 1995 begonnen bij TAS Top Talent. Toen ik daar een week of twee in een Cobol opleiding heb gezeten, zeiden ze tegen me “Je moet morgen naar KPN in Den Haag. Je moet je melden bij Rob.” Ik was jong en onbekend met het hele vakgebied dus ik dacht, ik rijd wel naar Den Haag en dan zie ik het wel. 😊 In Den Haag ben ik samen met een aantal collega’s opgevangen door Rob en hij heeft ons het testvak in de praktijk geleerd bij KPN Telecom.
Dus zo ben jij in testen terecht gekomen, wat gaaf! En toen?
Het testvak, testtechnieken zoals testgraven, heb ik echt geleerd bij KPN. Ik heb daar mooie projecten meegemaakt zoals zakelijke facturatie en de invoering van het tiencijferige telefoonnummer. Iets wat nu heel normaal is maar toen bestond dat nog niet.
KZA is iets later opgericht in 1995 en werd ook onderdeel van de TAS groep. Bij TAS Top Talent was het een optie om na 2 jaar bij KPN Telecom in dienst te gaan. Ik koos daar niet voor en na wat rondkijken bij verschillende bedrijven, ben ik op 1 maart 1997 in dienst gegaan bij KZA. Met die overstap heb ik mijn dienstjaren meegenomen, dus zo ben ik eigenlijk als KZA’er ouder dan KZA 😊
Ontwikkeling & groei: snel schakelen
Jij bent dus echt een KZA’er van het eerste uur. Dat maakt mij enorm benieuwd: Waar heb jij KZA in zien ontwikkelen en groeien?
We zijn op heel veel punten gegroeid. De bedrijfsvoering is op alle aspecten ontwikkeld. Ik vind dat we bijvoorbeeld zijn gegroeid in hoe we het HR aspect benaderen en hoe we binnen het bedrijf met elkaar omgaan. Het heeft altijd wel een familiaire sfeer gehad, ook al is er ook een tijd geweest dat het echt minder ging.
En de gehele markt is natuurlijk enorm veranderd. In september 1998 ben ik gestart in het management van KZA en in die tijd faxten we nog met klanten. Dat kan niemand zich nu meer indenken. Het is nu veel persoonlijk contact en daarnaast contact via mail en telefoon.
Zij van business of IT
Dat snap ik! Je vertelt over de veranderingen en bij de manieren van communiceren kunnen we ons wel iets voorstellen. Wat is er op vakinhoudelijk gebied wezenlijk veranderd?
Vroeger was het min of meer een must om een uitgebreid testplan te schrijven. Het waren veel langdurige projecten. Dan moest je een stevig plan maken, wat ga je wanneer testen en wie/wat heb je nodig. Nu we gewend zijn kort cyclisch samen te werken, hebben we een bepaalde flexibiliteit ontwikkeld met elkaar. Toen moest je strakke plannen maken, mensen inplannen/roosteren en nu weet je met elkaar wanneer de volgende acceptatietest is. Ik denk dat er vandaag in veel gevallen veel meer een teamgevoel is. Vroeger was het meer van ‘zij van business’ en ‘zij van IT’. Deze ontwikkeling is goed zichtbaar, niet overal maar wel op veel plekken. Ik geloof daar ook echt in. Als je geen oog en respect hebt voor elkaars belangen ga je nooit ergens komen.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Het fenomeen ‘samen’ heb ik al goed mogen merken in mijn eerste weken bij KZA. Het bedrijf ademt dat echt. Dat vind ik erg sterk. Wat vind jij vandaag de dag eigenlijk zo leuk aan KZA?
Mooi dat je dat al ziet na 3 weken. Ik vertel wel bij andere bedrijven hoe wij samenwerken, hoe onze portefeuille in elkaar zit en hoe we echt een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben om opdrachten te vinden voor iedereen, ongeacht wat de expertise is of bij welke unit iemand hoort. Dan zitten ze me wel eens verbaasd aan te kijken.
En dit gebeurt niet alleen in het MT. Dit is iets wat in ons hele bedrijf zit. Je ziet de gezamenlijke verantwoordelijkheid ook in hoe we omgaan met persoonlijke ontwikkeling. Dat vind ik iets heel sterks bij ons, het zit in de gehele organisatie verweven.
Als je kijkt naar de komende periode, wat wens je KZA en de KZA’ers?
Dat we qua kennis en kunde echt bij blijven. Nieuwsgierigheid en de kennis ook écht toepassen. Technische ontwikkelingen gaan razendsnel en daarin bij blijven, dat vind ik belangrijk. In het verleden hebben we dat goed gedaan en ik wens dat we dit de komende jaren ook goed blijven doen. Hierdoor kunnen collega’s zich blijven ontwikkelen en kunnen wij klanten blijven helpen bij het bereiken van hun doelstellingen.
Mooie wens Freek, dankjewel! Dit geeft een mooi beeld van jouw ervaringen. Heb je nog iets wat je aan anderen kwijt wilt?
Doe wat je leuk vindt en ga daar vol voor. Dan maak je leuke dingen mee en creëer je mooie herinneringen. Iedereen waanzinnig bedankt voor de samenwerking in de afgelopen 25 jaar en ik kijk er naar uit om de samenwerking in de komende periode voort te zetten!