+31 35 543 1000 info@kza.nl

Hang op, klik weg, bel je manager!

mrt 8, 2019 | KZA Blogs, Security

Weet je? Soms kan ik echt intens genieten van reclames. Ja echt! Nee, niet die flauwe meuk over kiloknallers, nóg snellere internetverbindingen en WC spoelblokjes. Nee, de léúke reclames. Je weet wel, ‘Even Apeldoorn Bellen’ en ‘Goeie Moggel’, dat soort reclames.

“Maar waarom dan?!”, hoor ik je al vragen. Ben ik soms iets te hard op mijn hoofd gevallen? Reclames zijn toch vervelend? Dat zijn toch die dingen die ervoor zorgen dat je nóg langer op het vervolg van je lievelingsserie moet wachten? Jaaah, dat is ook wel zo… Maar toch! Feit blijft dat ik in een ver en donker verleden marketing heb gestudeerd en sommige dingen blijven je bij. Al dan niet tegen wil en dank.

Kijk, reclame is een magisch middel. Zet het juist in en mensen kunnen twintig jaar later nog je jingle meefluiten. Verpruts het daarentegen en je kunt wel inpakken. “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” is inmiddels bijna synoniem voor slecht advies. Daar zijn ze bij WC-eend vast blij mee.. 

Wat ik dan wel een geslaagde campagne vind? Kennen jullie Marc de online Misdaadbestrijder nog? Die heerlijk enthousiaste instructeur ‘zelfverdediging’ die ons haarfijn laat zien hoe je ophangt bij een verdacht telefoontje? Ik vind hem fan-tas-tisch. Humorvol de draak steken met foute fitnessvideo’s, maar dan wel met een relevante boodschap. Als de naam Marc niet direct een belletje doet rinkelen, dan misschien zijn slogan wel? “Hang op, klik weg, bel uw bank!” 

De campagne stamt nog uit 2013, maar wat mij betreft kan hij zo weer uitgezonden worden. De hoeveelheid spam en phishing die mijn collega’s en ik de laatste tijd ontvangen, loopt de spuigaten uit! En waar je in de meeste gevallen nog wel kan zien dat de afzender niet klopt, je weet dat die ene collega normaal nooit zulke rare verzoeken doet en je voorzichtig bent met het openen van bijlages, gaat het ook steeds vaker fout. 

Daarom hier, helaas zonder Marc, een opfrisser:

Vertrouw je een telefoongesprek niet? Krijg je een vreemd verzoek van een nieuwe collega bijvoorbeeld? Of heb je het gevoel dat iemand aan het ‘hengelen’ is voor informatie?

Hang op!

Zie je iets raars op de website, in een e-mail of krijg je zo maar een SMS (van bijv. je opdrachtgever)? Vraagt iemand die je niet kent of je iets voor hem/haar kan printen van een USB-stickje, om maar iets te noemen?

Klik weg!

Weet je niet zeker hoe je met de situatie om moet gaan? Heb je vragen over eventuele vervolgstappen die je kan ondernemen of wil je een second opinion om te kijken of er überhaupt iets aan de hand is?

Bel je bank manager!