+31 35 543 1000 info@kza.nl

Testen van de Ketheltunnel A4 Delft - Schiedam

Testen van de Ketheltunnel A4 Delft - Schiedam

Inzicht geven in de kwaliteit van de software voor de bediening, bewaking en besturing van de tunneltechnische installaties.

De aannemerscombinatie A4all realiseerde voor Rijkswaterstaat het project A4DS, een nieuwe snelweg A4 tussen Delft en Schiedam bestaande uit een wegdeel en een landtunnel. Voor de bediening, bewaking en besturing van de technische installaties in de landtunnel is specifieke software ontwikkeld. Om de kwaliteit van de software te waarborgen heeft KZA het software-integratietestteam ingericht. Met dit team zijn de software-integratietesten van de Ketheltunnel opgezet, uitgevoerd en gecoördineerd. Deze testen vonden plaats voordat de software in de tunnel werd geïnstalleerd en vormden een essentieel onderdeel van het gehele testprogramma voor de Ketheltunnel.

Tunnels moeten veilig en effectief zijn voor het verkeer en bevatten daarom tientallen soorten technische installaties, zoals afsluitbomen, vluchtdeuren en ventilatoren. Deze installaties worden in normale omstandigheden automatisch gemonitord en bestuurd door de tunnelsoftware. In bijzondere situaties moet de wegverkeersleider de installaties kunnen bedienen, bijvoorbeeld om een camera te richten op een pechgeval en de bestuurder toe te spreken. Het is daarom belangrijk dat de wegverkeersleider de juiste informatie op de GUI ziet en de bedieningen correct doorkomen op de installaties in de tunnel.

Met onze testaanpak hebben we inzicht gegeven in de kwaliteit van de integratie van softwaremodules tussen verschillende functies in de software voordat deze geïnstalleerd is in de tunnel. In het eerdere voorbeeld van een pechgeval in de tunnel werken drie functies samen:

  1. Detectie voertuig (de SOS-lussen in het wegdek detecteren een stilstaand voertuig).
  2. Weergave voertuig (de bijbehorende CCTV-camera wordt naar het pechgeval gedraaid en weergegeven op een monitor).
  3. Toespreken voertuig (de bestuurder wordt toegesproken via de bijbehorende luidspreker).

De verwachte resultaten werden gecontroleerd op drie niveaus, te weten de GUI van de wegverkeersleider, de daaronder liggende business logica en de stuurprogramma’s die communiceren met de installaties in de tunnel.

Hans Vrieling (Manager E&M / Directeur Vialis): “In de voor ons relatief onbekende wereld van systeem integratie hebben KZA en A4all hun wederzijdse kennis ingebracht waardoor de wereld van Infra-installatietechniek integreerde met de wereld van besturingssoftware.”

Disclaimer © 2016 KZA.nl