+31 35 543 1000 info@kza.nl

KZA begint VVV-kantoor bij de klant

Door: Auke Mollema

Een VVV kantoor, wie kent het nog of gebruikt het nog? Toen ik mezelf dat afvroeg, besefte ik mij dat ik er nog best wel vaak gebruik van maak. In de voorbereiding op het bezoeken van een stadje kijk ik toch altijd even waar het VVV kantoor zich bevindt. Of als ik er toevallig langsloop, ga ik toch altijd even naar binnen. Enerzijds voor de juiste foldertjes, plattegronden of kortingsacties. Aan de andere kant ook om eens persoonlijk met iemand te spreken om enthousiaste verhalen te horen over de omgeving. Wie wil dat nu niet?

Afgelopen weekend werd ik geïnspireerd door een uiteenzetting waar de verbinding werd gelegd tussen respect hebben en een VVV kantoor. Een hoop mooie dingen starten vanuit wederzijds respect net zoals een hoop dingen kunnen starten vanuit een goed VVV kantoor. Tijd om dat eens op jezelf te projecteren. Welke functie vervul je nu echt in je omgeving? Of nog dichterbij, hoe opereert een KZA-er bij de klant? Een beeldspraak van mijn kant: KZA-ers beginnen bij de klant hun eigen VVV-kantoor. Dit kan je uitdrukken in 3 V’s, of eigenlijk zelfs 4. Gelukkig is het logo van de VVV zelf ook een V. Kortom 4 V’s om te onthouden en te spiegelen met je eigen omgeving!

  1. Vanaf moment één dat je bij een klant binnenkomt kan je twee dingen doen: kijken wat er op je af komt of proberen om zo veel mogelijk informatie die relevant is voor je opdracht tot je te nemen. Hierin juist Verder kijken dan je neus lang is zorgt dat je je rugzak blijft vullen met contextinformatie. Wie wil nou niet in het VVV kantoor vertellen over dat mooie hofje ergens achter een deur? Kenmerkend is hierin dat het VVV kantoor altijd een plattegrond erbij pakt en het daarop tekent. Of soms op een kladblaadje. Zorgen dat je naar elkaar dezelfde taal spreekt als je verder kijkt dan je neus lang is altijd van belang.
  2. Hiervoor moet je af en toe ook over schuttingen (teams, afdelingen, …) heen kijken. Cruciaal hierin is niet alleen dat je jezelf verbindt aan anderen, maar hoe gaaf is het als je anderen aan anderen verbindt. Juist dat initiatief nemen voor team overstijgende verbeteringen, maar wel door een gemeenschappelijk doel centraal te zetten. Dit Verbinden is en blijft de kracht van het VVV kantoor in de stad. Het VVV kantoor heeft contact met andere mensen en bedrijven aan de ene kant, maar probeert er vooral niet tussen te zitten als een toerist op zoek is naar dat ene leuke rondvaartbotenbedrijf… Wie wil nu niet de collega hebben die zichzelf verbindt met mensen en mensen verbindt met elkaar?
  3. Maar al het bovenstaande kan alleen door het stellen van de juiste vragen. Door kritisch te luisteren en te kijken ben je in staat om de juiste Vragen te stellen aan degene tegenover je. Het is niet alleen die vragen uit te spreken, maar juist ook het doorvragen totdat je een bevredigend antwoord krijgt. Hoe vervelend is het als een VVV kantoor niet luistert naar wat je nu precies zou willen zien. Als je de kern boven water hebt voorkomt dat problemen verderop in het proces en wordt de samenwerking efficiënter.
  4. Alleen dan wordt je als VVV hét Verzamelpunt van informatie, de 4e overkoepelde V. Mensen komen naar je toe en je bent dé verbindende factor om samen te werken aan het gemeenschappelijke doel.

KZA-ers worden opgeleid om met hun test-expertise in hun rugzak, tijdens de opdracht bij de klant, als VVV kantoor te fungeren. Met deze extra Business Attitude zijn ze uniek en hebben ze die extra impact en meerwaarde bij de klant die gewenst is.

Ik heb hierboven veel voorbeelden genoemd, maar hoop vooral dat het Verder kijken dan je neus lang is, Verbinden en het stellen van (de juiste) Vragen zijn blijven hangen. Om zo het Verzamelpunt te worden van informatie. Om maar niet te spreken van het wederzijdse Vertrouwen dat er voor nodig is, het nemen van Verantwoordelijkheid en het Voortouw. En de Vrijheid die je hierin gegeven is.

Ik weet niet of u het ook zo ervaart, maar de VVV brengt mij altijd op het juiste spoor. Ook interesse in een eigen VVV?